Geplaatst op
Bedrijven in de zorgsector moeten ERP-pakketten gebruiken om implementatieplannen te beheren en tegelijkertijd gevoelige gezondheidsgegevens te verwerken in overeenstemming met de wet.
De zorgsector is op veel onderdelen overbelast. Moderne technologieën en efficiëntere processen kunnen een deel van deze overbelasting opvangen. Zonder dergelijke systemen in gebruik is het voor een zorgbedrijf al lastig om zijn eigen taken onder de knie te krijgen. Daarom heeft het ERP-software voor de zorg specifiek is afgestemd op de eisen van deze bedrijven.
Hieronder willen we precies dit soort branchespecifieke software behandelen en laten zien wat er precies belangrijk is bij de selectie en het latere gebruik. Daarvoor maken we duidelijk waarom het zo belangrijk is om software te vinden die bij je eigen bedrijf past en waarom de eerste beste oplossing meestal een slechte keuze is.
Bespaar tijd met ERP-pakket voor de zorg
Een ERP-pakket helpt vooral om je eigen processen efficiënter te maken. Centrale resourceplanning zorgt voor een op behoeften gebaseerde verdeling van de beschikbare middelen, zodat verspilling en knelpunten kunnen worden vermeden.
Hiervoor brengt ERP-software alle processen van een bedrijf digitaal in kaart en voegt de gegevens samen in een centrale database. Dit is waar alle gegevens worden verwerkt en beschikbaar zijn voor alle actoren in het hele bedrijf. Hierdoor kunnen fouten door verschillende kennisniveaus worden vermeden en kunnen processen over afdelingen heen worden opgezet.
Uiteindelijk is het doel van ERP-software om verspilling in de processtroom bloot te leggen en te vervangen door lean en geoptimaliseerde processen. Hiervoor is het belangrijk dat de betreffende software in staat is om de specifieke processen van bedrijven in de zorgsector in hun geheel te dekken.
Functies van een ERP-software voor de zorg
Een ERP-systeem bestaat uit meerdere modules die via de centrale database met elkaar verbonden zijn. Elke module heeft tal van functies die het betreffende werkgebied bestrijken en ondersteunen met verschillende automatiseringen. Hieronder presenteren we graag enkele van deze modules en functies die van centraal belang zijn, met name voor zorgbedrijven.
Routeplanning en optimalisatie
Vooral voor mobiele zorg is routeplanning elementair. Dit ondersteunt de planning van rondleidingen en houdt niet alleen rekening met korte afstanden, maar ook met de verschillende taken die voor de respectieve patiënten moeten worden uitgevoerd. Tabletten moeten bijvoorbeeld op een bepaald moment bij een patiënt worden geplaatst of ze moeten uit bed worden gedragen.
Medewerkers hebben dan gemakkelijk en gemakkelijk toegang tot hun dagtour via mobiele apparaten en hebben altijd alle informatie bij de hand. Ze kunnen direct zien wanneer ze welke taken voor een bepaalde patiënt moeten uitvoeren. Tegelijkertijd is het mogelijk om taken af te vinken via de mobiele versie. Op deze manier kan het kantoorpersoneel ook begrijpen waar de medewerker zich op dit moment bevindt en of hij op schema ligt.
Callcenterfuncties
Als er vertragingen zijn, moeten patiënten worden geïnformeerd of rechtstreeks een contactpersoon vinden die u van informatie kan voorzien. Met callcenterfuncties heeft de servicemedewerker direct toegang tot alle belangrijke gegevens en kan hij rechtstreeks informatie aan patiënten verstrekken.
Dit helpt om de patiënt niet verder te irriteren en biedt ook verlichting voor het verplegend personeel. Maar vaak gaat het om veel meer dan vertragingen. Patiënten nemen contact met ons op om zorgcontracten aan te passen, of informatie op te vragen over andere diensten, etc. Door alle data te centraliseren kunnen de servicemedewerkers altijd informatie verstrekken en hoeven ze niet moeizaam te zoeken naar de gewenste informatie.
Contractbeheer
Met patiënten worden speciale contracten gesloten over de omvang van de zorg. Afhankelijk van het zorgniveau hebben patiënten recht op verschillende diensten. Hiervoor zijn in het ERP-systeem tal van templates beschikbaar. Deze omvatten alle industriestandaard voorwaarden en houden rekening met de respectieve tarieven van de verzekeringsmaatschappijen.
Daarnaast kunnen ook privaat gefinancierde aanvullende diensten in het contract worden opgenomen. Uiteindelijk kan dit veel tijd besparen, die vervolgens op de patiënten kan worden gebruikt. Elektronische kostenramingen kunnen ook worden gemaakt met de software. Hiervoor heeft het systeem eenvoudig toegang tot alle relevante gegevens en stelt het op basis daarvan een overeenkomstig aanbod op.
Merchandise management en bestellen
Vooral in de verpleging is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle benodigde operationele middelen te allen tijde beschikbaar zijn. Hierbij is voorraadbeheer software onmisbaar. Het verplegend personeel kan eenvoudig verwijderde goederen weergeven met de smartphone. Het systeem weet dan precies hoeveel goederen er nog op voorraad zijn en wanneer het tijd is om opnieuw te bestellen.
Het systeem kan dan ook automatisch zoeken naar geschikte aanbiedingen van de leveranciers en een bijbehorend inkoopordervoorstel maken. Dit kan vervolgens worden gecontroleerd en goedgekeurd door een medewerker. Dit zorgt ervoor dat er altijd voldoende goederen beschikbaar zijn, maar dat de magazijnen en het kapitaal dat ermee verbonden is, worden ontlast.
Gerelateerde berichten
Leuke locaties om heen te gaan op vakantie
Veel mensen vinden het heerlijk om er af en toe tussenuit te kunnen gaan. Een vakantie naar het buitenland is dan zeker geen slecht idee. Echter kan...